Skip to content

VIII. ročník soutěže

 Podmínky účasti 2023

 

Cena Věry Jirousové za výtvarnou kritiku a za přínos oboru

  • Kategorie je určena etablovaným žijícím kritikům a kritičkám výtvarného umění z česko-slovenského kulturního prostředí, jejichž práce vykazuje dlouhodobé kvality.
  • Laureáta vybírá odborná porota na základě nominací veřejnosti, členové poroty se mohou nominací rovněž zúčastnit.
  • Nominace obsahující jméno a krátké zdůvodnění je možné zaslat na adresu: info@cenavj.cz do  31. 8. 2023. Do předmětu e-mailu vepište „NOMINACE CVJ 2023“.

ocenění

  • Umělecky ztvárněné ocenění.
  • Poukázka na nákup knih v knihkupectví Artmap v hodnotě 5.000 Kč.
  • Nepodmíněná finanční podpora publikační a badatelské činnosti ve výši 10.000 Kč.
  • Roční předplatné časopisů A2, Art Antiques, Flash Art Czech & Slovak Edition a Fotograf.

 

Cena Věry Jirousové pro začínající kritiky a kritičky

  • Cena je určena začínajícím kritičkám a kritikům výtvarného umění z česko-slovenského kulturního prostředí, bez ohledu na dosažené vzdělání, povolání, věk či národnost.
  • Do soutěže jsou přijímány autorské kritiky a recenze uměleckých děl, publikací, výstav či jiných typů událostí výtvarného umění z ČR i zahraničí, a to jak nepublikované, tak i publikované (pouze ve verzi před zásahem redaktora). Porota je hodnotí jako anonymní texty. Texty jsou přijímány v češtině, slovenštině a angličtině.
  • Rozsah příspěvků musí být do 10 000 znaků včetně mezer.
  • Příspěvky v elektronické podobě (ve formátu doc, docx či pdf) zasílejte spolu se stručným životopisem na adresu: info@cenavj.cz do  31. 8. 2023, do předmětu e-mailu vepište „PŘIHLÁŠKA CVJ 2023“. Zasláním textu udělujete souhlas s jeho zveřejněním na blogu CVJ.

ocenění

  • Umělecky ztvárněné ocenění.
  • Nepodmíněná finanční podpora publikační a badatelské činnosti ve výši 10.000 Kč.
  • Poukázka na nákup knih v knihkupectví Artmap v hodnotě 5.000 Kč.
  • Publikování zaslaného textu na kritickém blogu Ceny Věry Jirousové.
  • Roční předplatné časopisů A2, Art Antiques, Flash Art Czech & Slovak Edition a Fotograf.
  • Rezidenční pobyt (3 noci včetně dopravy a diet) v jednom zevropských Českých center (přehled všech ČC zde).

Slavnostní vyhlášení laureátů obou kategorií proběhne na podzim 2023.

V kategorii začínající kritiky si porota vyhrazuje právo ocenění neudělit.

 

Složení odborné poroty pro rok 2023

Zbyněk Baladrán (1973)

CVJ_2021_portret_1

je autor, výtvarný umělec a kurátor. Studoval dějiny umění na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze v letech 1992-1997 a v letech 1997-2003 navštěvoval ateliér vizuální komunikace Jiřího Davida, ateliér malby a ateliér nových médií na pražské AVU. Je jedním ze spoluzakladatelů a kurátorů prostoru pro současné umění display, který byl založen v Praze v r. 2001. Společně s Vítem Havránkem byl kurátorem projektu a výstavy Monument Transformace, tříletého výzkumného projektu sociální a politické transformace. V roce 2010 byl Baladrán členem týmu kurátorů pro Manifestu 8, která se konala v Murcii ve Španělsku. Jeho díla lze charakterizovat jako hledání souvislostí mezi minulostí a její konstrukcí ve vztahu k převládajícím epistemologickým vzorům.

Anetta Mona Chisa (1975)

CVJ_2021_portret_2

je umělkyně pracující na rozhraní několika médií (socha, video, jazyk, performance). V roce 2000 absolvovala studium na VŠVU v Bratislavě a mezi lety 2003 a 2011 působila jako odborná asistentka v Ateliéru nových medií I na AVU pod vedením prof. Michaela Bielického. V roce 2016 vedla Ateliér IN na VŠVU v Bratislavě jako hostující umělkyně a od roku 2018 působí jako pedagožka na Prague College. V současnosti (letní semestr 2021) vede Ateliér hostujícího umělce na AVU. Svými pracemi zkoumá prostředí, jazyk a technologie, jejich politiku a materialitu, často z pohledu činitelů, jako jsou minerály, prach, rostliny nebo pixely. V poslední době se zajímá o nehylomorfní modely sochařství a o potenciál hmoty měnit se v čase. Její díla a projekty spolupráce s Lucii Tkáčovou byly vystaveny mezinárodně, například v n.b.k. Berlín, Kunstraum Niederoesterreich Vídeň, MoCA Miami, MUMOK Vídeň, The Power Plant Toronto, Schirn Kunsthalle Frankfurt, Taipejské bienále, Moskevské bienále, Benátské bienále a mnohé další.

Pavel Klusák (1969)

jury-pavel-klusak

je český hudební publicista, scenárista, filmař a kurátor. V minulosti pracoval jako redaktor časopisu Respekt či přílohy Orientace Lidových novin. Jeho texty se objevují na serveru Aktuálně.cz či v Deníku N. Pro Český rozhlas připravil seriály o přelomových skladatelích posledního půlstoletí či o pop-music v normalizovaném Československu. Působí jako hudební kurátor Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Je režisérem filmu Hudba Zdeněk Liška (2017) a autorem studie Co je nového v hudbě(2018) či osobní hudební encyklopedie Uvnitř banánu (2020). V současnosti je šéfredaktorem časopisu Qartal, který vydává Galerie hlavního města Prahy.

Tereza Stejskalová (1981)

je ředitelkou tranzit.cz a spoluzakladatelkou bienále Ve věci umění. V letech 2018-2022 působila jako pedagožka a výzkumná pracovnice na FAMU v Praze. V roce 2017 iniciovala vznik kodexu Feministických (uměleckých) institucí. Spolupracovala na výstavách a projektech v ČR, Evropě i Asii. Publikuje texty v akademických i neakademických časopisech a je editorkou několika publikací. Je členkou grantové komise Rady hlavního města Prahy v oblasti kultury a umění.

Táňa Zabloudilová (1985)

CVJ_2021_portret_4

Publicistka píšící o popkultuře, společnosti a dnešních městech. Dřívější editorka Radia Wave, dnešní dramaturgyně Serial Killer festivalu, Českého rozhlasu (podcastová série Moje terapie I a II), moderátorka, členka redakce Alarm.cz a přispěvatelka několika dalších médií (Aktuálně.cz, Artzóna, Finmag).

 

Cenu Věry Jirousové od roku 2021 společně pořádají Art Antiques, Artalk.cz, Artyčok.TV, Centrum pro současné umění Praha a Spolek Skutek.

Letošní ročník Ceny Věry Jirousové probíhá ve spolupráci s Českými centry a s podporou Art+Antiques, Artalk.cz, FlashArt CZ/SK, Fotograf, A2 kulturní čtrnáctideník a INI Project, z. s. Finančně̌ projekt podpořil Magistrát hl. m. Prahy a Ministerstvo kultury ČR.